Viime aikoina tyylikkyys tuli lähinnä pukeutumisesta, kuten voimme nähdä yhdessä parhaista Englannin yläluokan seurapiirejä edustavista sarjoista; Brigderton!”
Olemme pitäneet huolen siitä, että analysoimme näyttelijöiden käyttämät vaatteet ja erityisesti korsetin.
Ei tässä vielä kaikki, vaan sarjan faneille paljastamme useita seikkoja, jotka koskevat: 2. kauden julkaisua, tulevia hahmoja, huhuja ja monia muita salaisuuksia, joita suuri yleisö ei vielä tiedä.
Nyt, aloitetaan!
The Bridgerton Chronicle
The Bridgerton Chronicle on Julia Quinnin bestsellereihin perustuva sarja, joka kertoo kahdeksan Bridgertonin sisarusten lapsen tarinan, jotka etsivät rakkautta lontoolaisesta high societystä.
Tämän amerikkalaisen sarjan
ensimmäisen kauden on luonut Chris Van Duden ja tuottanut Shonda Rhimes, esitettiin 25. joulukuuta 2020 suositulla Netflix-alustalla, joka kuuluu luovien alojen liiketoimintaan.
Kahden perheen, Bridgertonien ja Featheringtonien, tarina alkaa 1800-luvulta.
Kun English Regency aikana 1800-luvun aristokraattisessa Lontoossa hyvistä perheistä kotoisin olevien nuorten tyttöjen oli tehtävä siirtymä neitosesta vaimoksi. Tätä varten ei ollut mitään parempaa kuin tanssiaiset rakkauden löytämisen toivossa.
Daphne, yksi kuningattaren suuresti suosimista Bridgerton-tytöistä Charlotte tapasi Hastingsin herttuan. Herttua Simon Basset on hyvin elegantti mies, joka ei Daphnen tavoin halua mennä naimisiin perheiden valitseman miehen kanssa.
Sen vuoksi molemmat, joilla on sama näkemys todellisesta rakkaudesta, päättävät yhdessä teeskennellä olevansa pari. Tämän valesuhteen ansiosta he saavat haluamaansa aikaa löytää oikea kosija. Yksi yksityiskohta kuitenkin horjuttaa heidän täydellisesti toteutettua suunnitelmaansa; Daphnen ja Hastingsin herttuan välisen todellisen rakkauden ilmestyminen.
Tässä sarjassa voimme ihailla sitä eleganssia, jota tämän ajan miehet ja naiset osoittivat pukeutumisessaan.
Vaikka sitten prinsessamekoista, joissa on työstettyjä pitsejä, sitten upeista korseteista, jotka tarjoavat uskomattoman siluetin, tai taas pitävistä puvuista, jotka antavat miehille suoran ja viehättävän ryhdin.
Tässä tämän kuuluisan Londonin aikakauden kuvassa pukukoodissa korsetti on erittäin tärkeässä asemassa. Tämäntyyppinen vaate oli muutakin kuin vain vyötärönauha, joka mahdollisti naisille hoikan vyötärön. Siitä
tuli eleganssin symboli ja se heijasti kantajansa yhteiskunnallista asemaa.
Bridgerton-tyylinen korsetti
1600-luvun alkupuolella naisten vartaloa muotoiltiin jäykän alusvaatteen ansiosta. Kyseessä on todellakin kuuluisa korsetti, jonka tarkoituksena oli muokata vartaloa ja kaventaa vyötäröä vaatteen takaosassa sijaitsevien nauhojen avulla.
Lisäksi tästä hyvin erikoisesta vyötärökorsetista tuli 1900-luvulla must-have-esine, ja hyvästä syystä tästä raidallisesta vartalokorsetista, jossa on jäykkä kehys, tuli uusi symboli, joka edusti yläluokan porvarisnaisten eleganssia ja varallisuutta.
Sarjan The Bridgerton Chronicle kahdeksassa jaksossa saamme ihailla viktoriaanisen tyylin korsettien koko kauneutta.
Sarjassa The Bridgerton Chronicle pääsemme ihailemaan viktoriaanisen tyylin korsettien kauneutta.
Totuus Bridgerton-korseteista
Höyryävän draaman ”Bridgerton” avauskohtauksessa Prudence Featherington, yksi vuorikiipeilijä Lady Featheringtonin kelvollisista tyttäristä, pukeutuu esiteltäväksi Englannin kuningattarelle.
Prudence kumartuu hengästyneenä kahteen kertaan, kun palvelustyttö kiristää hänen korsettinsa nauhoja.
”
Pystyin puristamaan vyötäröni puolentoista appelsiinin kokoiseksi, kun olin Prudencen ikäinen”, sanoo Lady Featherington.
Epäonnekseni tällainen käsikirjoittajien esittämä puhe antaa korsetille huonon maineen. Monissa elokuvissa, niin historiallisissa kuin fantasiaelokuvissa, on samanlainen kohtaus.
Voidaan aloittaa Scarlett O’Harasta elokuvassa Autant en emporte le vent, joka tarttuu sängynpylvääseen, kun piika nyörittää hänen korsettinsa.
Sitten Elizabeth Swann elokuvassa Karibian merirosvot, joka näyttää siltä kuin hän ei saisi henkeä, kun korsetti tarjoillaan.
Sitten Emma Watson, joka näyttelee Belleä Disneyn Prinsessa ja hirviö:n live-action-remake-elokuvassa, ja joka julistaa, että hänen hahmonsa on liian itsenäinen käyttääkseen korsettia.
Kukaan tuskia kärsivistä hahmoista ei hallitse omaa elämäänsä; jokaisessa kohtauksessa joku auktoriteettihahmo (Prudencen äidit, Elizabethin isä, Scarlettin palvelustyttö) käskee heitä tekemään mitä tehdä.
Alden O’Brien, on pukujen ja tekstiilien kuraattori Amerikkalaisen vallankumouksen tyttäret -museo Washingtonissa
Hän sanoo: ”Jotta kohtaus, jossa sanotaan: ”tiukemmin, tiukemmin”, on ilmeisesti korvike naisten rajoitetuille rooleille yhteiskunnassa.”
Ongelma on, että lähes kaikki nämä representaatiot ovat liioiteltuja tai yksinkertaisesti vääriä. Tämä ei tarkoita sitä, että ”Bridgertonin” showrunner Shonda Rhimes olisi ollut väärässä kuvatessaan naisten oikeuksia varhaisella 19. vuosisadan Regency-aikakaudella, koska heitä todellakin rajoitettiin ankarasti, mutta heidän alusvaatteensa eivät olleet syyllisiä.
Kass McGann, vaatehistorioitsija ja konsultti museoille, tv-ohjelmille ja teatterituotannoille ympäri maailmaa, selittää sähköpostitse: ”Kyse ei ole niinkään korsetista kuin näyttämön psykologiasta.”
Kass McGann, joka on vaatehistorioitsija ja konsultoi museoita, tv-ohjelmia ja teatterituotantoja ympäri maailmaa, selittää sähköpostitse/p>
Neljän vuosisadan aikana, jolloin muoti on muuttunut lukemattomasti, naisten alusvaatteet ovat vaihdelleet suuresti nimensä, tyylinsä ja muotonsa puolesta. Mutta niille, joiden käsitys pukudraamasta tulee ainoastaan Bridgertonin kaltaisista
sarjoista ja elokuvista , nämä erilaiset vaatteet ryhmitellään kaikki virheellisesti korseteiksi.
On tärkeää tietää, että korsetti on yksinkertaisesti rakenteinen alusvaate naisen vartalolle, selittää Hilary Davidson, muotihistorioitsija ja kirjoittaja Pukeutuminen Janen aikakaudella.
Ensimmäiset korsetit ilmestyivät 1500-luvulla vastauksena naisten muodin kehittymiseen, joka oli jäykempää ja geometrisempaa.
Valanluusta , ruovosta tai joskus jopa puusta
suunniteltu korsetti muotoili naisten vartaloa en käänteinen kartiomuoto, joka on aina ollut muodissa.
Jotkut ihmiset käyttivät tyynyjä tai vanteita antaakseen itselleen leveämmän muodon vyötärön alapuolella, mikä puolestaan teki vyötäröstä kapeamman. Tämä muoto säilyi enemmän tai vähemmän aina Regency-aikaan asti 1800-luvun alussa, jolloin muotiin tuli Davidsonin mukaan ”kaikenlaisia keksintöjä, muutoksia ja häiriöitä”.
Tämän 20 vuoden ajanjakson aikana naisilla oli valinnanvaraa: he saattoivat käyttää korsettia, valasluun muotoisia, rakenteellisia vaatekappaleita, jotka muistuttavat eniten nykyistä korsetin mallia; hyvin pehmeitä, pehmustettuja, mutta silti tukevia alusvaatteita, jotka olivat jossakin siltä väliltä.
O’Brien, kertoo, että Regency-kauden korsetit valmistettiin pehmeästä puuvillasta, jossa oli jäykempi puuvillanuora tukena, ja joskus takana oli kanavia luutumista varten, ja edessä oli aukko metallista tai puisesta tuesta, jota kutsuttiin nimellä busc.
Mutta alusta alkaen nämä alusvaatteet olivat aivan tavallisia vaatteita, sanoo Davidson. Naisilla oli monenlaisia vaihtoehtoja, aivan kuten naisilla on nykyäänkin monenlaisia vaihtoehtoja urheilurintaliiveistä Wonderbraan.
Naiset, jotka vain hengailivat kotona, käyttivät mukavampia korsetteja, kun taas toiset, jotka olivat menossa tanssiaisiin, saattoivat käyttää jotain tiukempaa, joka antaa kauniimman linjan.
Mutta työssäkäyvät naiset käyttivät jonkinlaista nyöritys- ja tukivaatetta, kuten tätä, mikä kumosi käsityksen, että korsetin pukeminen aiheutti välittömästi pyörtymisen. Davidsonia ärsyttää todella myytti siitä, että naiset kulkivat ympäriinsä näissä epämukavissa vaatteissa, joita he eivät voineet riisua patriarkaatin takia.
Hän sanoo: ”Ja he sietivät sitä 400 vuotta? Naiset eivät ole niin tyhmiä.”
Davidson lisää, että nämä vaatteet olivat mukavia, ei vain sen ajan standardien mukaan, vaan myös nykypäivän standardien mukaan. Valtaosa heistä alkoi käyttää jonkinlaista korsettivaatetta nuorina tyttöinä, joten he olivat tottuneet siihen aikuisina.
O’Brien, on samaa mieltä: ”Kun olisi jotain, joka menee syvemmälle rintaan… Haluaisin todella mielelläni sellaisen, koska se jakaisi tukea paremmin.”
Viktoriaanisella aikakaudella Bridgertonin jälkeen korsetit olivat kehittyneet tiimalasin muotoon ⌛️ muoto, jonka monet ihmiset kuvittelevat, kun he ajattelevat epämukavaa, elimiä puristavaa ja vartaloa muokkaavaa korsettia.
Mutta jälleen kerran nykyaikaiset käsitykset menneisyydestä muokkaavat käsitystämme näistä alusvaatteista. Davidson sanoo, että hameet olivat suurempia tänä aikana, koska mitä leveämpi hame, sitä pienempi vyötärö.
Museot esittelevät korsetteja kokoelmissaan usein mallinukeilla ikään kuin niiden reunat olisivat kohdanneet.
Todellisuudessa korsetteja olisi luultavasti pidetty niin, että niiden reunat olisivat olleet sentin tai kahden päässä toisistaan, tai jopa löysemmin, jos nainen olisi valinnut.
McGann esittää, että yksi syy siihen, miksi korsetit yhdistetään kipuun, on se, että näyttelijättäret puhuvat epämukavasta olostaan, kun he pukeutuvat epämukavaan korsettiin roolia varten.
”Monissa tapauksissa korsetteja ei ole tehty näyttelijättärelle sopiviksi, vaan käytetään hänen yleiskokoaan vastaavaa korsettia mukavuuden vuoksi”, selittää McGann.
”Tämä tarkoittaa, että he käyttävät korsetteja, jotka eivät istu kunnolla, ja kun ne nauhoitetaan kunnolla, se voi sattua!”
Kiristivätkö naiset siis Regency-aikana ja muina aikakausina korsettiensa nyörejä yli sen, mikä oli mukavaa, vai vain saadakseen kapeamman muodikkaan vyötärön?”.
Jotkut tietysti tekivät, kun heillä oli joku, johon he halusivat tehdä vaikutuksen, kuten elokuvan Autantti tuulessa kohtauksessa, jossa nuori sinkkunainen yritti tehdä vaikutuksen.
Bridgertonissa yhteiskunnallisen aktivistin Lady Featheringtonin vaatimus tyttäriensä kapeasta vyötäröstä vaikuttaa myös loogiselta. Paitsi että Regency-aikakaudella, kun mekot putosivat rintamuksesta, mitä järkeä oli hoikassa vyötärössä?
”Ajatus tiukasta nyörityksestä on täysin tarpeeton ja muodin kannalta merkityksetön”, Davidson sanoo.
”Ei ole mitään mahdollisuutta, että periodinen korsetti kutistaa vyötäröä, eikä se yritäkään sitä”, lisää O’Brien.
Toiseksi ongelmaksi Bridgertonin alusvaatteiden muotivalinnoissa muodostuu myös se, että Regency-kauden korsetteja ei suunniteltu luomaan nykyajan yleisön mielestä houkuttelevaa dekolteeta, vaan pikemminkin nostamaan ja erottamaan rinnat toisistaan kuin kaksi pyöreää palloa.
Hänen mielestään Bridgertonin korsetit ovat edestä liian litteitä. Bridgertonin pukusuunnittelija Ellen Mirojnick kertoi Voguen haastattelussa filosofiansa sarjan vaatetuksesta:
”tämä sarja on seksikäs, hauska ja paljon helpommin lähestyttävä kuin keskiverto raitis aikalaisdraama, ja on tärkeää avata korsettien kaula-aukkoa, jotta se heijastaisi sitä.
”
Mutta ”Bridgerton” on oikeassa naisen asemasta 1800-luvun alussa. Avioliitto oli yksi ainoista vaihtoehdoista naisille, jotka eivät halunneet asua loppuelämäänsä merkkihenkilönsä kanssa, joten sarjan painotus hyvien avioparien luomiseen avioliitossa pitää edelleen paikkansa.
Naista tuli avioliiton solmittuaan laillisesti miehensä omaisuutta. Hän ei voinut allekirjoittaa sopimuksia tai kirjoittaa testamenttia ilman miehensä suostumusta.
1900-luvun puoliväliin mennessä naiset olivat saavuttaneet merkittäviä etuja, kun he pystyivät omistamaan omaisuutta tai saamaan avioeron. Kuitenkin
vasta 1918 Englannissa tai 1920 Yhdysvalloissa osa naisista sai äänestää.
Samoihin aikoihin korsetit olivat jäämässä pois muodista, ja monet tuon ajan kirjailijat näkivät yhteyden korsetin vapautumisen ja naisten vapautumisen välillä.
O’Brien sanoo, että nyt jälkeenpäin katsottuna tuo johtopäätös ei pidä paikkaansa. ”
Kaikki nämä kirjailijat sanovat: ’Voi, me olemme niin paljon vapaampia kuin nuo kauheat, tekopyhät, alistetut viktoriaanit, ja me olemme heittäneet korsetin
pois’.”
Olen pahoillani, mutta jos tarkastellaan muotoilupukuja 1920-luvulla, he tekivät täsmälleen saman asian, eli käyttivät alusvaatteita.nykypäivän muodikkaan muodon luomiseksi, mikä 1920-luvulla tarkoitti joustavien vyötärökaitaleiden ja rintaliivien käyttämistä naisen luonnollisen muodon täydelliseen kiristämiseen.
Yhteiskunnalla tulee aina olemaan vartalo-ideaali, jota monien naisten on mahdotonta saavuttaa, ja jokainen nainen valitsee itse, kuinka pitkälle menee tämän ihanteen tavoittelussa. Aina tulee olemaan muutamia, jotka vievät tämän ihanteen äärimmilleen, vaikka se merkitsisi oman elämänsä vaarantamista.
O’Brien ja Davidson toivovat, että ihmiset lakkaavat näkemästä korsetit patriarkaatin ahdistavina työkaluina tai tuskallisina muistutuksina naisten muotipakkomielteestä.
Minä annamme huhujen oikkujen vaikuttaa meihin sen sijaan, että valitsisimme oman kokemuksemme ja muodikkuutemme!
Myös korsetin käyttäminen on yhtä ahdistavaa kuin rintaliivien käyttäminen. Silti kukaan ei pakota nykyään naisia käyttämään rintaliivejä?
Tietäen kaiken sen kauneuden, joka korsetin käyttämiseen liittyy, sinun on kysyttävä itseltäsi oikeita kysymyksiä!
Tosiasiassa on helpompi nähdä se outona, epätavallisena ja menneisyydestä peräisin olevana, kuin nähdä sen todellinen arvo, uuden sukupolven vaate, tyylikäs, trendikäs.
Se on seikkailu kaikki, että vaatetyyli, jonka avulla voit jalostaa tai ei siluettisi siihen ulottuvuuteen, joka miellyttää sinua eniten.
Voit ilmaista persoonallisuuttasi, viehätysvoimaasi olemalla erittäin elegantti, kun tiedät miten asu pukeutua korsetin kanssa!
The bridgerton chronicle ”season 2”
Nettflixin parhaimpiin suosituksiin lukeutuva Draamasarja Bridgerton ensimmäinen kausi on tällä hetkellä ehdolla vuoden 2021 Emmy-gaalassa kolmessa tärkeässä kategoriassa:
- Paras draama
- Paras näyttelijä ( Regé-Jean Page )
- ./strong>
- Draamasarjan ohjaaja ( Julie Anne Robinson )
Jos olet bestseller-kirjailija Julia Quinn kahdeksan Bridgerton-romaanin fani, tiedät todennäköisesti jo, mitä Featheringtoneilleja Bridgertonille tapahtuu, kun toinen kausi tulee saataville.
Mutta kaikille niille ihmisille, jotka eivät ole vielä lukeneet näitä kirjoja tai ovat vain innokkaita näkemään, mitä Shonda tekee seuraavalla osalla, voitte jatkaa tämän artikkelin selaamista alaspäin saadaksenne lisätietoja kakkoskaudesta.
Milloin Bridgertonin 2. kausi ilmestyy Netflixissä?
Bridgertonin 2. kauden on määrä alkaa pyöriä vuonna 2022. Tarkkaa päivämäärää ei ole vielä saatavilla, mikä pakottaa fanit jäämään pimentoon odottaessaan lisätietoja tästä kuuluisasta julkaisusta.
Oheisella videolla paljastamme kuitenkin ensimmäiset kuvat 2. kaudesta.
Juuri Instagramissa Netflix ilmoittaa virallisesti toisen osan julkaisusta. Myös Lady Whistledown’s Society Paperin erikoisnumerossa on kerrottu lukijoille, että Bridgertonin näyttelijäkaarti palaa tuotantoon keväällä 2021, tällä kertaa keskittyen Anthonyyn ( Jonathan Bailey).
Bridgertonin 2. kauden näyttelijäkaarti
Aluksi meidän on kerrottava kauhea uutinen, vaikka suurin osa teistä jo tietääkin tämän, mutta Hastingsin herttua näyttelee Regé-Jean Page ei ole mukana 2. kaudella.
Lady Whistledown ilmoitti hiljattain, että Daphne, jota näyttelee Phoebe Dynevor,, tulee todellakin esiintymään sarjassa, vaikka Simon sanookin toistaiseksi hyvästit.
Miksi Regé-Jean Page siis jättää sarjan?
Näyttelijän itsensä mukaan kaikki oli osa hänen hahmonsa suunnitelmaa, kun hän allekirjoitti sopimuksen.
”Se on kauden mittainen kaari. Siinä on alku, keskikohta ja loppu”, hän kertoi Varietylle ja lisäsi myös pitävänsä asetelmasta, koska se ”tuntui rajoitetulta sarjalta.”
Sitten hän jatkaa: ”Minulla on pelkkää innostusta Bridgertonia kohtaan, kun se jatkaa höyryjunansa kyydissä ja valloittaa maailmaa. Mutta se auttaa myös saamaan nämä kaaret päätökseen ja tekemään laskun.”
Lähdöt 2. kaudella
Hyvät uutiset ovat, että odotamme näkevämme alla olevan näyttelijäkaartin uudella kaudella:
- Nicola Coughlan Penelope Featheringtonina
-
- .Jonathan Bailey Anthony Bridgertonina
- Luke Newton Colin Bridgertonina
- Claudia Jessie roolissa Eloise Bridgerton
- Luke Thompson roolissa Benedict Bridgerton
- Ruth Gemmell Lady Violet Bridgertonina
- Polly Walker Lady Portia Featheringtonina/strong>
- Adjoa Andoh Lady Danburyn roolissa
- Golda Rosheuvel kuningatar Charlottena
- Ruby Barker Marina Thompsonina
- strong>Jessica Madsen Cressida Cowperina
15. helmikuuta Netflix ilmoitti, että Simone Ashley liittyy näyttelijäkaartiin Kate Sharmana, älykkään, mutta hyvin omapäisen nuoren naisen, joka on rakastunut Anthonyyn.
Tiedämme myös, että Charithra Chandran näyttelee Edwina Sharmaa./strong> ja Rupert Young esittää Jackia, uutta hahmoa, jota ei ole kirjoissa.
Huhtikuussa Deadline vahvisti sarjan näyttelijäkaartiin vielä kaksi lisäystä: Shelley Conn ja Calam Lynch .
Onko 2. kaudesta spoilereita?
Jos olet Julia Quinnin romaanien fani, olet varmasti tajunnut 1. kauden finaalin lopussa olleen
pienen
mehiläisen merkityksen!
Julian toisessa kirjassa Julia, Varakreivi, joka rakasti minua, Anthonysta tulee varakreivi Bridgerton, kun hänen isänsä kuolee yllättäen mehiläisen pistoon. Koko
romaanin loppupuolella mehiläisistä tulee tärkeä osa tarinaa, sillä Anthonyn rakkauden kohde Kate saa myöhemmin kirjassa vuorostaan pistoksen.
Nyt kun on varmistunut, että sarja jatkuu romaanien mukaan. Kakkoskausi keskittyy paljon enemmän Anthonyn rakkauden etsintään kuin Simon ja Daphne elämään.
Lopuksi hyviä uutisia: kahdeksan romanttista romaania, jotka keskittyvät kunkin hahmon matkaan rakkauden löytämiseksi, saavat lopulta oman kauden Netflixissä!
Mitä?